Obsah článku
I když se může na první pohled zdát, že tato výzva je více, než zbytečná, skutečnost hovoří o naprostém opaku. Každodenně totiž přibývá osob, které naletěly energetickým společnostem, telefonním operátorům, podomním prodejcům nebo finančním institucím a to pouze z jednoho prostého důvodu – nepřečetli si pozorně celé znění smlouvy, kterou stvrdily svým podpisem. Jak se proti vlastní hlouposti bránit a jak se podobných nepříjemností vyvarovat? Jednoznačně doporučujeme: Čtěte smlouvy až do konce.
Čtěte smlouvy až do konce aneb Finty o drobném písmu již známe
To, že máme číst zejména všechno, co je drobným písmem nám vtloukají do hlavy již nějaký ten rok jak média, tak nejrůznější poradci, či články zaměřené na tuto problematiku. Jelikož si toho jsou určité společnosti nabízející služby nebo své výrobky vědomy, stále častěji zveřejňují ty nejpodivnější (a v podstatě nejnekalejší) informace na dobře viditelném a pěkně čitelném místě.
Řada z nás tedy více, než viditelné informace na první stránce pročítá spíše drobné právní klauzule a podrobné obchodní podmínky smlouvy. Může se tak stát, že informace například o nějakém vstupním poplatku, celkové ceně nebo obnově dodávky elektřiny, či plynu snadno přehlédneme.
Nerozumíme tomu, co podepisujete? Nepodepisujte!
V nátlaku, který na nás podomní prodejci nebo energetici vyvinou, podepíše řada osob třeba vlastní smrt. Nenechte se vykolejit tím, že obchodní zástupce slibuje ty nejvýhodnější podmínky, lamentuje nad vaší neoblomností a snaží se vás obměkčit vlastními problémy nebo nedostatkem času. Pokud podepsání smlouvy plánujete, nechte si na její pročtení dost času.
V případě, že některému pojmu nebo větnému spojení nerozumíte, nebojte se zeptat.
Na člověka, který vám smlouvu přinesl, však příliš nespoléhejte, spíše proberte dokument s odborníkem nebo právníkem. Budete tak mít jistotu, že dostanete přesné a nezkreslené informace.